Nel & Albert and the caminho Português da Costa 2015

Vigo

Nederlandse tekst hier onder

To Vigo today. A long day.
The wheather is good. It is getting hotter this coming week.
After a good night sleep and a good breakfast we start walking along the Baiona bay on a nice designed boardwalk and after an hour we were oposite Baiona at the other side with a nice overview where we came from earlier from Oia and Mougas.
Everywhere were nice beachs.
Arriving in the place Nigrán /La Ramallosa we were curious about the presence of yellow way markers .Since Baiona we had not seen any so asked about them and ended up at the Ramallosa refugio., a beautiful former convent . The hospitalero just was about to leave but was willing to stamp our credentials. He told us there were two kinds of way markers, yellow to Vigo through the hills and green alongside the coast.we chose for green.
It was a long meandering road the seaside. The last few kms were through the outer suburbs of Vigo on industrial areas and alng busy roads so we decided to take the bus to the busstation.
Beside that the way was poorly waymarked.
In Vigo we had a nice lunch and walked on to find a place to sleep. Vigo is very big as we know from an earlier visit some years ago and we were fully desorientated .we found a kind of map and ended up nearby the railway station in a comfortable hotel. A bit above budget but no bother the next coming days we will find cheaper accomodation.
Tomorrow the biggest challenge will be getting out of Vigo and head for Redondela on the central Portuges route where we have been before.
Naar Vigo vandaag, een lange dag.
Het is mooi weer vandaag en het wordt zelfs warmer komende week.
Na een goede nachtrust en een ontbijt liepen we rond de baai over een mooi aangelegd wandel-en fietspad en konden we de overkant zien van waar we gekomen waren van af Oia en Mougas. In de plaats Nigrán aangekomen, hadden we nog steeds geen gele pijlen gezien en vroegen er naar en we kwamen uit bij de refugio in Ramallosa, een soort albergue in een oud gebouw dat op een klooster leek. De hospitalero stempelde de credentials en vertelde ons dat de gele pijlen door de heuvels voerden en groene langs de kustlijn. Wij kozen voor de groene.
De weg slingerde langs de kust en uiteindelijk kwamen we in het stedelijk gebied van Vigo terecht met druk verkeer ,industrieterreinen en samenvoegingen van drukke autowegen. We namen de bus dus maar , mede omdat de weg slecht bewegwijzerd was.
We waren al eens eerder in Vigo maar waren volledig gedesorienteerd . Via een stadsplan vonden we een mooi hotel, iets boven budget maar dat maakt niet uit. Komende week wordt het weer goedkoper.
Morgen wordt het een klus om Vigo uit te komen op weg naar Redondela.we waren er al eerder en het ligt op de centrale Portugese route.

Baiona

English text below

vroeg ontbeten, gepakt en snel weer op weg, langs de autoweg.
Koffiebarretjes waren er wel maar allemaal dicht zodat we eerst na twee uur bij een prachtig gelegen 5 sterren hotel koffie met een croissantje konden nuttigen.
Weer op weg begon het te regenen dus snel de regenkleding aan en de tassen afgedekt.
Niets zo erg als natte kleding want daarvan hebben we niet veel bij ons.
Tegen een uur kwamen we in Baiona aan, een alleraardigst middeleeuws plaatsje waar een zekere Alfonso de Negende heeft gewoond in een inmens kasteel.
Een hapje gegeten met de Zwitserse dames die daarna per bus doorreisden naar Vigo .
Wij gingen naar ons appartement voor een douche en schone kleding waarna we een 3 kilometer lang pad af liepen om dat kasteel .
Nu zitten we in een restaurantje met tapas en een wijntje. Allemaal heel vervelend om pelgrim te zijn.
Morgen naar Vigo. We zijn over de helft en hopen eind volgende week in Santiago de Compostela te zijn.
This morning we had an early breakfast and were soon back on the road on the hard shoulder of the road to Baiona, the ocean at the left direction north.
After two hours walking we found a well situated 5 star hotel for a coffee and croissants.
After on the road again it started to rain so put the raingear on and the covers over the backpacks. We hate wet cloths in the backpacks.
After midday we arrived in the medieval town of Baiona with a castle of the 13th century where a certain Alphonso the 9th used to live. Do you know him.
We had a lunch with the Swiss ladies who left after finnishing by bus to Vigo.
After a shower and clean cloths we walked 3 kms-why not- round the castle and now enjoying some tapas and a glass of wine. What a sad life we have.
Tomorrow to Vigo. We are over the first part and hope to arrive in Santiago the Compostela end of next week.

Santa Maria de Oia

nederlandse tekst hier onder

last night we stayed in a comfortable hotel in the center of A Guarda.nice room, bathroom with bath and a nice bar where we attended the Champions League football match Barcelona -Barern Münich.

I was wondering why the people at the west side of Spain support Barcelona - I expected more Real Madrid fans but the people in the bar were shouting every tine when there happened something in favour of the Catalanes.

a man next to me asked were we came from and if we were Bayern supporters. No "vizca el Barça " I said- I worked some years in Barcelona-so still have a warm heart for them- and the man was so happy.. He bought us the drinks !

this morning we started about nine walking and walking out of A Guarda there started a tyring off road track around a mountain with lot of dirt tracks.

after a while we walked on the hard shoulder of a main road and that kept on for a while.

all the time we had a nice view at the ocean but more than that it was not today .

about 12h30 we arrived in Santa Maria de Oia, had our first coffee -between A Guarda and Oia are no facilities for drinks or food.

we find a nice hotel with a sea view. More than a moneistero there is nothing to see of any interest.

tomorrow we will go on to Baiona together with the two Swiss ladies who we met later in the afternoon.

gisterenavond hadden we een confortabel hotel in A Guarda met een mooie badkamer en ligbad om even de vermoeidheid uit de spieren te laten vertrekken.

's avonds was werd er in de hotelbar naar de voetbalwedstrijd Barcelona Bayern München gekeken en het was verbazend dat er hier zover van Barcelona zoveel Barça fans zijn, getuige de vele aanmoedigingen en gejuich.Een man naast me vroeg of we voor Bayern waren. Nee ....Barça natuurlijk-ik werkte een aantal jaren in Barcelona dus ben fan. Prompt betaalde hij onze drankjes.

vanmorgen tegen negen uur op pad. We moesten langs een hoge berg over vele bospaden voordat we langs een provinciale weg kwamen te lopen er viel weinig over te vertellen meer dan dat we continue mooi zicht op zee hadden. Begin van de middag arriveerden we in Santa Maria de Oia waar weinig te beleven is.We vonden er een goed hotel waar we nu zitten uit te rusten. De Zwitserse dames kwamen we ook hier tegen en met hen reizen we morgen verder naar Baiona en zo komt Santiago de Compostela langzaam dichter bij.

A Guarda

english text below

onze laatste kilometers in Portugal vandaag. We sliepen in een comfortabel appartement, 50 meter van de oceaan en 50 meter van een zg.paderia , een bakkerij annex tearoom. Heerlijk altijd in Portugal. Een cappuccino en een pastel de nata.

Vanmorgen tegen 9 uur vertrokken we weer met prachtig weer naar Caminha, een mooie vlakke route langs de oceaan. Er liepen twee Zwitserse dames met ons op die zich blijkbaar helemaal niet voorbereid hadden op de camino en alles wat wij er over vertelden nog nooit gehoord hadden. Er liepen ook nog twee Duitse mannen en enkele Engelse dames op schoenen die in een dancing niet misstaan.Na zo'n 10 km in het plaatsje Moledo werden de Zwitserse dames aangesproken door een man op een fiets. Of ze naar Spanje gingen met de ferry of liepen ze door naar de centrale route in Valença do Minho. Nee met de ferry, bemoeide ik me er mee want Duits was niet de sterkste kant voor de vriendelijke fietser en ik had de indruk dat men in Zwitserland niet veel Portugees spreekt. Oei dat was een probleem .de ferry vaart niet. Dat is voor ons ook een probleem want wij moeten ook naar de overkant.loop maar even door. Iets verder op woon ik en dan heb ik wel een oplossing. De dames vertrouwden het niet. Toch maar even doorlopen en daar stond hij voor zijn deur. Hij had een mooie stempel voor op onze credential en wist wel hoe wij over het water naar Spanje moesten. Hij had een vriend, Mario Gonçalves, een visser die ons voor 5 euro per persoon wilde over zetten in zijn bootje. Ik werd nu ook wantrouwig want een oplossing geef je als je eerst een probleem hebt gecreëerd is mij altijd geleerd. Enfin hij legde ons uit hoe we bij zijn vriend moesten komen , nam nog een foto van ons en wenste ons "bom caminho". Goede reis. Ik belde toch maar even met de ferry om te horen of het verhaal waar was. Die hadden blijkbaar siesta. Geen gehoor.. Bij een hotel was men bereid even op de website van de ferry te kijken. Nee hoor die vaart niet tot zondag. Te laag water. Beter dat nu te weten dan straks in het vissersbootje de ferry voorbij te zien komen -die kost maar 1€ per persoon ! Maar even later zette Mario ons met nog 5 peregrino's af op het strand in Spanje. Van daar was het nog 4 km lopen naar a Guarda waar we nu in een hotelletje zitten.morgen gaan we door naar het plaatsje Oia.

our last miles today in Portugal. We had a comfortable appartment and close by a cosy tearoom .everything perfect.

this morning we started with sunshine ,along the ocean and a flat pedestrian road. Together with us walked two Swiss lady who obviously had not prepared themselves for the camino and were very astonished by hearing our information. No guide only four stamps in their credentials etc etc.

after about ten kilometers a man on a bike spoke to them and asked them if they walked to the central route in Valença do Minho or should take the ferry to a Guarda. The ferry I said, doubting the ladies understood Portugese and the Portugese German.

come to my house, I have a nice stamp for your credencial. And the ferry is not sailing he told..the ladies did not trust him and I became suspicious too. At his home he had a nice stamp on the credentials and told he had a friend ,Mario Gonçalves , a fisherman who could sail us to the Spanish side..5 euro per person. He explained us were to go ,took a picture of us and said bom caminho. Good trip.

I phoned the ferry but no respond. A lady in a hotel looked on the website of the ferry and indeed it did not sail until next sunday due to low tide.

so we went to Mario and together with the two ladies and three other pilgrims a quarter of an hour later we landed on the Spanish side and after an hour we were where we are now, on a comfortable small hotel in a Guarda.

tomorrow we will walk to Oia (of all places )

Vila Praia de Ãncora

Nederlandse tekst onder

we know the area here .Last year after acomplishing the camino Inglès we camped here for a week because the weather was as bad as the last few days.

but back to this morning. We stayed in a very nice hostal, pensão o Laranjeiro.run by the fourth generation Laranjeiro, Helena, a nice woman who also walked the camino de Santiago so there was a common thing. Last night she helped us out by finding the way out of Viana de Castelo because there are hardly yellow waymarkers pointing to Santiago.Her husband walked the camino Portugese too so also he was a good guide for us.

the best way was following the Atlantic ocean at the left side ,as we did . first to the tourist office for a stamp on our pilgrimspassport, called a "credential". By proving in Santiago at the cathedral of the apostel Jacobeo - Santiago - they issue an in latin text written document a so called "compostela" -you have to gather sufficiant stamps from different places that you have walked, biked of sat on horseback. Even the rule is that on the last 100 kms you have to collect 2 stamps a day. Everything will be researched severely once being in front of the pilgrims officedesk in Santiago de Compostela. So this is a serious matter, believe me. The apostel Jacobeo does not accept any cheating . you must know that ! :-)

after 10 'o clock we walked out of the urban area into the fields ,blue sky ,some nice white clouds and good cheer. at about midday a menu do dia in a local bar- a huge plate with rice, french frites , pork ..10€ for us both.. Portugal is very cheap.. And on we went. We found yellow way markers and decided to follow them. That was a bad decision . They led into the mountains and this was not what we wanted. It was wet, flooded, slippery and uphill.Yesterday morning at Fernanda's we wished the pilgrims good luck because they encountered steep uphill trails and we thought" we follow the flat coast line" Ha ha we were trapped. After about one and a half hour struggling we found a living person, speaking Portuguese and she pointed us back to the flat side so we lost some time. but at the end , entering Vila Praia we found a nice apartment with a hot shower and several restaurants so we are happy again.

tomorrow maybe we will reach Spain. Depends on how early we will start and if the ferryboat between Caminha and A Guarda over the Minho will sail. We will let you know.

We zijn bekend in deze omgeving . Vorig jaar kampeerden we hier een week omdat het zo slecht weer was en het het geen zin had verder te reizen.

maar terug naar gisteren avond . We hadden een geweldig pension, o Laranjeiro, een familie bedrijf waar de vierde generatie nu de zaken regelt. Helena Laranjeiro heeft zelf de camino gelopen en ook haar man dus zij konden ons precies vertellen hoe wij de route moesten lopen.

dus vanmorgen na het ontbijt op pad en redelijk snel waren we de stad uit en liepen in de stralende zon-wat een verschil na die paar laatste dagen bij Fernanda met storm en regen.

na de middag maaltijd in een lokaal barretje je eet je hier rond voor 10 € samen , vonden we ineens gele pijlen richting Santiago en besloten deze te volgen . Hadden we beter niet kunnen doen. Ze gingen regelrecht de bergen in in plaats van langs de vlakke kustwegen. En wij hadden gisteren bij Fernanda nog een soort leedvermaak om de pelgrims die een hoge berg op moesten. Nu waren we zelf aan de beurt.. Glad, glibberig ,nat , gevaarlijk.. We liepen zo'n anderhalf uur omhoog voordat we iemand vonden die ons de weg naar de kust kon wijzen.

enfin we zijn in Vila Praia, hebben een mooi appartement met warme douche, op 30 meter van de oceaan en restaurants overal om ons heen.

morgen zijn we mogelijk in Spanje .We lopen naar Caminha en daar moet een veerpont zijn die ons over de rivier de Minho die de grens is tuss n Portugal en Spanje.

Wij houden U op de hoogte. Het weer wordt steeds warmer en Santiago komt naderbij.

Viana do Castelo

English text below

Hier zijn we weer. Het gaat goed met ons. Het liep even anders als we zelf gedacht hadden.
We waren twee dagen te gast bij de familie Jacinto en Fernanda Rodriques in Casa da Fernanda.
We waren er al tijdens onze eerdere caminho Português in 2013 en na afloop van de camino Inglès vorig jaar. Casa da Fernanda is geen hotel, geen hostel of B&B of albergue maar het is een familie die hun huis open stelt voor tot 20 pelgrims , voorziet hen van eten en drinken en een bed en vraagt er niets voor terug . Je mag naar eigen believen wat geld in een potje doen. "donativo " heet dat hier op de caminho..Deze mensen zijn24/7jaar in jaar uit bezig voor de pelgrims en cijferen hun eigen leven helemaal weg.
Wij waren hun gasten en mochten niets in dat potje doen ! Ja maar.. Nee !
Jacinto heeft een eigen opticien bedrijf , is er overdags niet bij dus Fernanda staat er alleen voor . Zodra om een uur of negen 's morgens iedereen weer op pad is blijft er een grote rommel achter, vuile afwas van het ontbijt , onopgemaakte bedden, vieze vloeren . Toiletten, doucheruimtes etc. om 12 uurstaan de volgende gasten al weer voor de deur , staat er een lunch klaar, een schoon bed. Wij vonden het niet passen om even luxe de toerist uit te hangen dus stonden al snel de bedden te verschonen, de vloeren te dweilen, de afwas te doen of uit de vastwasser op te ruimen , de tafels te dekken. Na het diner ging de familie voor in gezang en dans om de gasten ook nog eens te entertainen en te voorzien van glazen wijn, port en sterker..
Inmiddels was het weer nog slechter geworden en Fernanda vroeg ons voor de gezelligheid nog een dag te blijven. We hadden evenwel een hotel in Viana do Castelo geboekt om onze tocht te vervolgen. Geen probleem . Fernanda belde even met het hotel en vroeg of het een probleem was dat wij een dag later kwamen. No problem ! Maar goed ook Het stormde en regende hier zo vreselijk gisteren . Na het avond eten bracht Jacinto ons naar het hotel 25 km verder . Het is enorm dankbaar werk en heel gevarieerd. Mijn talenkennis werd gewaardeerd want we zaten bijvoorbeeld gisteren met 9 diverse nationaliteiten die proberen te communiceren met elkaar van Russen tot Brazilianen en van Duitsers tot Australieërs.
Hospitaleiros noemt men de vrijwilligers die hun tijd opofferen voor de pilgrims. Het was zo leuk om te doen dat we besloten hebben om volgend jaar voor 14 dagen bij Fernanda te gaan hospitaleren. Ik kom daar later nog op terug als we in Santiago zijn.
Enfin We waren er zo druk mee de afgelopen dat we geen tijd hadden al onze volgers te berichten over onze avonturen..vandaag gaan we weer lopen . Naar Vila Praia de Ãncora, 17 km langs de woeste oceaan. .
You did not hear for a while from us. We were invited as friends at casa da Fernanda.
A family who offers their life to please the pilgrims by supplying a bed, food, drinks and a good time, all donativo.. Pay for what it is worth. A family with a big and warm heart.
Every day,24/7year in year out up to about 18 to 20 pilgrims at their home. A lot of work so we decided to give Fernanda a hand, making the beds, cleaning the floors, making the tables, preparing the food etc etc. and at night entertaining the pilgrims , singing, dancing, whatever. We had such a good time, being with all the nationalities that Fernanda asked us to stay another day. So we did and that's the reason that we are one day behind schedule in Viana do Castelo at the coast to start our coastal walk tomorrow. We decided to come back next year to be "hospitaleiro" - voluntary in albergues as this has been called, for a longer period.
It is such a nice job, communicating with all people from different nationalities-Russians, Brazilians, Germans, Italians, Australians etc. to speak several languages is an advantage and good for my recent study Brazilian Portuguese.
Tomorrow we'll start the coastal caminho to Vila Praia de Ãncora and we hope to bring more regulairy our updates.. Today it was thunderstorm and rain here in Portugal.
Tomorrow it will improve. We will let you know.

Vitorino dos Piães Casa da Fernanda

english text below

gisteren was er weinig meer te melden dan dat het regende,regende en regende..

slecht weer , nat, doorweekte kleding en glibberige paden.

heel veel fietsende Portugese pelgrims onderweg omdat de eerste mei een feestdag is hier en iedereen de gelegenheid neemt om naar Santiago te reizen.

na ca.20 km kwamen we aan bij casa da Fernanda, een privé herberg waar de familie Jacinto en Fernanda Rodrigues jaar in jaar uit aan maximaal 20 pelgrims onderdak en eten en drinken verschaffen.allemaal "donativo". Je doet wat geld in de pot. Een ongelofelijke prestatie. ze hebben geen privé leven en offeren zich volledig op voor anderen.

we blijven hier nog een dag en helpen wat mee om de slaapzaal op te ruimen,bedden opmaken en bij het voorbereiden van het eten.

What can we say more. Yesterday it rained, rained and rained. We were totaly soaked.

slippery roads and dirt tracks.

lots of Portugese bikers on their way to Santiago on mountain bikes.

after about 20 kms we arrived at casa da Fernanda , a privat albergue where Jacinto and Fernanda Rodrigues offer their privat life to please up to 20 pilgrims every day , all year round.

a bed, food and drinks. Just donativo. You just put some money in a jar and that is it .

great people.

we stay here till tomorrow and give them a hand making the beds ,cleaning the floors, preparing the dinner.

Braga

nederlandse tekst onder.

today we had a day off but took the oportunity to see a friend in the town of Braga, about 20 kms from Barcelos and a bustrip of about one hour on small winding roads.

the wheater was not very fine and it drizzled all the time. Braga is a beautifull town with the world famous church Bom Jesus do Monte , looking out on a mountain over the town and the Douro valley. The weather however was not very inviting to go to the church so we stayed down town and visited the friend, Luis Múxia who runs a music shop just behind the cathedral of Braga.

after the visit it was time for a lunch and we found a small restaurant where they served the well known dish of the northern area of Portugal, Francesinha. This is bread, beef, sausage, cheese and a very hot sauce. I am suffering a cold at the moment and thought it would improve dramaticaly but it even went worse and we decided to go back early to Barcelos and so we did ,this time by train and this was more conveniant than the bus.

at the local pharmacy we bought some "remedio para o gripe " vitamine C and anti gripine and that was the day for now. it is raining cats and dogs here now and the wheater forecast for tomorrow is not any better so and here starts the real caminho. We'll have to go on whether we like it or not. The Apostel Saint James has no piity on us.. Being a peregrino is a hard job and the Way does not lead to Santiago on roads, paved with roses. I think I buy myself a caipirinha,Brasilean rum with fresh lemon and ice. Vitamine C

Vandaag hadden we een vrije dag..de spieren hebben wat rust nodig dus besloten we naar Braga te gaan om een oude bekende te bezoeken ,Luis Muxima die daar een muziekwinkel heeft.

we namen de bus die er een uur over doet over slingerwegen . Het was regenachtig vandaag en we wilden aanvankelijk de wereld beroemde kerk Bom Jesus do Monte bekijken die op de top van een berg ligt en over de stad en de Douro vallei uitkijkt ,maar we besloten beneden te blijven.

we verbleven enige tijd in de winkel van Luis en tegen lunchtijd vonden we een restaurantje dat de noord Portugese schotel Francesinha op het menu heeft, een stapel boterhammen met er tussen vlees ,beef, worst, gesmolten kaas er over heen en overgoten met een hete saus.

goed voor de verkoudheid die ik momenteel heb maar van die hete saus werd het niet beter.

we besloten dus terug te gaan naar Barcelos dit keer met de trein hetgeen wel even sneller ging.

terug in Barcelos bij de apotheek anti griepmiddelen gehaald en nu lig ik hier in mijn hotelkamer.

Morgen moeten we verder, het leven van een pelgrim gaat niet over rozen. De apostel Jacobus waar het allemaal om draait bij de camino de Santiago heeft geen respijt.

een caipirinha , Braziliaanse rum met verse limoenen en ijs schijnt goed te zijn bij griep .ik ga er straks een kopen