Nel & Albert and the caminho Português da Costa 2015

Padrón

English text below

Het liep vandaag anders dan gepland.
Gisteren kwamen we aan in Barrantes en hadden een prima onderdak in hotel Castañas.
De eigenaresse belde voor ons met de organisatie die met de boot naar Padrón vaart.
Wij dachten vandaag naar Vila Nova de Arousa te lopen en morgen dan met de boot naar Padrón te varen. Ze varen dus niet iedere dag.vandaag wel maarom 12 uurvanmiddag vanwege het hoge water.
Maar van Barrantes naar Vila Nova is 14 km en we kennen de weg niet dus dat is een strak schema.
Mevrouw wist raad . Ze moest vanmorgen in de buurt van Vila Nova zijn dus ze bracht ons wel als we wilden. Dus zo gebeurde het.om 8 uur stonden we klaar voor ontbijt en om half 10 stonden we na een toeristische rondleiding ook nog in Vila Nova de Arousa. We moesten alleen even weten waar de boot vertrok .in het havenkantoor kon men ons dat wel vertellen.aan de overkant dus. Tegen 11 uur veschenen nog 4 pelgrims en even later 2 mannen waarvan een de kapitein bleek te zijn. De andere inde alleen het geld voor de tocht.
De boot bleek een klein soort reddingsboot te zijn. We kregen allemaal een redddingsvest aan ,namen plaats op harde houten banken en weg voer de boot met een enorme snelheid, bonkend op de golven.onderwrg werd een paar keer gestopt bij mossrlbanken en daarna voer de boot de rivier de Arousa op.waarom per boot. De apostel Jacobus werd zoals gezegd in 44 na Christus onthoofd in Jerusalem en naar Galicia gebracht. Aan de mond van de rivier d Arousa werd hij aan land gebracht en naar Santiago gebracht en begraven. Deze tocht ,de Variante Espiritual herde kt deze tocht door deze boot. de kapitein vertelde dat dit de enige pelgrimstocht over water is ter wereld. Bijzonder dus dit mee te maken. Mijn action video camera kwam voor het eerst tot zijn recht...action ! Spectaculair !
Na een uur waren we in Pontecessures waar we weer op de centrale route kwamen naar Padrón . Hier verblijven we in het zelfde hostal als twee jaar terug, el Jardin een mooi en smaakvol ingericht huis.
Het is nu erg druk met pelgrims uit alle uithoeken van de wereld en wat lastiger om een slaapplaats voor de laatste etappe te vinden .Daar zijn we nu druk mee bezig.
Today it turned out differently to what we had planned.
Today we should walk to Vila Nova de Arousa and tomorrow we should go by boat to Padrón.
The owner of the hostal in Barrantes phoned to the organisation of the boat and the boat sjould sail today but not for shure tomorrow. However today the boat should sail at noon due to the high tide and walking from Barrantes to Vila Nova was in a tight schedule. The owner offered us to take to Vila Nova by car so at half past nine we stood on the quay of Vila Nova at the exact place.
About eleven appeared four other pilgrims and some later two men , one for the money and the other was the captain.
Directly we could board at a kind of small and fast coast guard boat and with an enormous speed it sailed away . Great fun and spectacular.
Why this boat ? The dead body of the apostle Saint James, after being killed in Jerusalem in 44 BC was brought on land at the mouth of the river Arousa and from there to Santiago where it was burried. That is why this pilgrimage is called the Variante Esperitual and is the only maritime pilgrimage in the world.
Within an hour we where in Pontecessures and from there it was a short walk on the caminho Português central to Padrón where we are now in the same hostal as two years ago.
It is very busy here with pilgrims from all over the world for the last stage to Santiago.
Tomorrow we will do 12 kms so saturday morning we will be early in Santiago de Compostela.