Nel & Albert and the caminho Português da Costa 2015

Pontevedra

Today we copied a trail we did earlier in 2013 on the caminho Português central.

We forgot most about it but soon the memories came back. Directly after leaving the refusio in Cesantes the road started to climb and climb . We met a lot of pilgrims now ,all coming from Redondela. Groups of Spaniards, Canadians, Germans, all kind of nationalities..
It was about 5 km to Arcade where was the first coffee stop in a bakery shop.
After the coffee it went on , climbing and climbing on off road trails . At a certain time we passed a km post , saying it was only 79 kms to Santiago and after about 2 hours climbing and descending we had the idea we walked in circles and did hardly come any further. In the forrest sat a young guy who was selling cold drinks and had a guitar. We bought some cold water and he played something for us.than he gave me a piece of paper with a spanish text on it and asked me to read this loudly, while he played beautifull chord voicings. Nel recorded everything on the video camera.
After another two kms or so we came at a kind of restaurant- we were there too before in 2013 where a Spanish man serves cheap dishes and drinks just in his home and on a kind of veranda. It was completely full with a big group of German walkers without backpacks.
We walked on after a nice tomato salad together with two nice young ladies from Madrid.
The guitarist I wrote about here above advised us to walk a "green "detour ,following a meandering river for 5 kms instead of following the mainroad so at a chappel we left a group of pilgrims among other two Canadian ladies . together with the Madrilenian girls we followed the river .Beautiful paths , we had to climb over fallen trees and arrived at the same time on the place where the path and the main road came together as the Canadians. Not bad.
From there it were a few kms to the Pontevedra center where we book a hostal. Not a nice one but we will close our eyes and tomorrow we will leave early.
We walk a 3rd caminho on this trip next to the Coastal and the central Portuguese route, called the Variante Spiritual do Caminho Português dos Salnés.
We will inform you about it very soon.
Vandaag liepen we dezelfde route op de centrale Portugese caminho als in 2013, tussen redondela/Cesantes en Pontevedra. We waren het meeste er van vergeten maar de herinneringen kwamen snel terug toen we spoedigg voor een aantal behoorlijk steile hellingen stonden.vandaag liepen er aanzienlijk meer pelgrims die de laatste 100 km lopen vanaf Valença do Minho/ Tui naar Santiago en daarvoor ook een Compostela certificaat krijgen .
Veel Duitsers, Spanjaarden maar ook Canadese dames waarvan er een van 78 jaar die helemaal vanuit Lissabon onderweg was.de weg bleef klimmen en klimmen en na 5 km waren we blij dat we in Arcade aankwamen voor een koffie.
Daarna ging de weg weer hoger nu over smalle bospaden, veel stenen ,plassen water en modder.
We kwamen een kilometerpaal tegen met nog maar 79 km naar Santiago maar na zo'n 2 uur later hadden we het idee dat we niet erg veel waren opgeschoten.
In het bos zat een jonge man die koude drankjes verkocht en een gitaar bij zich had.
We kochten wat verfrissingen en de jongen speelde een mooi liedje op zijn gitaar .Hij gaf mij een stuk papier met daar op een Spaanse tekst en vroeg mij die te declameren terwijl hij mij met mooie accoorden begeleidde. Nel nam alles op video op dus we hebben nog een leuke herinnering.
Na een paar kilometer kwamen wij bij een soort restaurant waar een Duits sprekende spanjaard vanuit zijn huiskamer de voorbijgangers bedient met lekkere hapjes en drankjes.
Het was er erg druk mede door een grote groep Duitse wandelaars die zonder rugtassen lopen.
Vandaar liepen we op advies van de bos gitarist een alternatieve route over een mooi bospad langs een meanderend riviertje in plaats van langs de drukke asfaltweg .bij een kapelletje verlieten we die weg en liepen met twee jonge Madrileense dames de detour en kwamen uiteindelijk na 5 km tegelijk aan met de Canadezen die we bij de kapel troffen . Niet slecht gedaan dus.
Uiteindelijk kwamen we vermoeid bij ons hostal in Pontevedra aan. Een slecht adres.. Slechte kamer maar we doen onze ogen maar dicht vanacht en trekken morgen de deur achter ons dicht.
Morgen op naar een derde Caminho, nieuw voor ons, de Variante Spiritual do Caminho Português dos Salnés. een mond vol maar wij berichten u hier over vanaf morgen.